یارنمامتعلق خیار (هر خیاری باشد) دو چیز است: الف - ابقای عقد صحیح (زیرا خیار فقط در عقد صحیح پیدا میشود نه در عقد فاسد) ب - ازاله عقد صحیح. دیگر مشخصات خیارات داخل در ماهیت حقوقی خیار نمیباشند. بلکه از عو
متعلق خیار
متعلق خیار (هر خیاری باشد) دو چیز است:
الف - ابقای عقد صحیح (زیرا خیار فقط در عقد صحیح پیدا میشود نه در عقد فاسد)
ب - ازاله عقد صحیح. دیگر مشخصات خیارات داخل در ماهیت حقوقی خیار نمیباشند. بلکه از عوارض و مختصات آن خیار محسوب میشوند. بنابراین فوریت خیار (پس از علم به عیب) (ماده 435 ق.م) فقط متوجه خود خیار است نه متوجه عوارض آن. مثلا پس از علم به عیب، متضرر باید فوری قصد ابقا یا قصد ازاله و فسخ عقد را اعلام کند. اگر قصد ابقای عقد را فوری اعلام نمود (یا با وجود علم به عیب قبض عین و مسامحه نماید، این عمل کاشف از اسقاط حق فسخ استو بالطبع و به حکم قهری قانون (ماده 422 ق.م) مستحق ارش است و مطالبه ارش فوریت ندارد زیار ارش از لوازم قهری ابقای عقد استو داخل در ماهیت خیار نیست تا مشمول فوریت خیار عیب باشد. پس تا وقتی که مرور زمان شامل حق ارش مزبور نشده میتواند ارش را مطالبه کند.