یارنماالف
اسقاط کافه خیارات
فرمولی است ک در اغلب اسناد عادی قدیم و اسناد رسمی کنونی در عقد مینویسند که با آن هرگونه خیار مسلم و غیرمسلم را ساقط میکنند تا عقد قوام و پایه ای گیر و از حالت تزلزل به حالت ثبات درآید و این کار مشمول ماده 959 قانون مدنی نیست، هرچند عبارت ماده طوری نوشته شده که به حسب ظاهر شمال این مورد است.
اسقاط
(فقه-مدنی) کسی که شرط علی به نفع او در عقدی برقرار شده، میتواند این حق را که به نفع اوست روی قاعده اسقاط حقوق، ساقط کند.
ابرام
پافشاری نمودن در مورد کاری و یا عملی از باب افعال
اکراه
مصدر باب افعال به معنی مجبور شدن برای انجام کاری توسط شخصی یا عاملی را گویند.
اطلاق
مصدر باب افعال از ریشه طلق یعنی رها شده و بی مهار گردیده میباشد.
ابهام
مصدر باب افعال به معننی گنگ بودن و روشن و صریح نبودن
اجمال
مصدر باب افعال به معنی به اختضار بیان کردن و برگزیده و مختصر
اصول
جمع اصل و ریشه را گویند. در اصطلاح، علمی است که به وسیله آن مسائل فقهی و شرعی استنباط میگردد.
اموال یا مال غیر منقول
به موجب ماده 12 قانون مدنی، غیر منقول آن است که از محلی به محل دیگر نتوان نقل نمود.
ایفاء
در مورد پرداخت دین بکار میرود (ماده 264 قانون مدنی) و وقای به عهد هم متقارن به این مضمون است.
ایجاب و قبول
در پاره ای از اصطلاحات مهجور، تعبیر دیگری از عقد است، ولی در واقع ایجاب و قبول دو کاشف از دو قصد طرفین عقد است و خود این دو کاشف عقد نیستند، بلکه آن دو قصد عقد را تشکیل میدند.
ایجاب
در قانون مدنی تعریی از ایجاب وجود ندارد. در فقه هم نصبی نیست ولی فقها در عقود مختلف عقاید مختلف دارند. مثلا در بیع قصد انشای یایع را ایجاب میدانند و عقیده دارند که باید ایجاب مقدم بر قبول باشد. در عقود اذنیه مانند ودیعه هر چند که صاحب مال ایجاب کننده است ولی عقیده دارند که در عقود اذنیه مانعی ندارد که ایجاب موخر از قبول باشد.